Den morgonen kommer aldrig att glömmas bort.

Någon som såg Tsunamin: efter vågen på 3an?
Va riktigt jobbigt att se speciellt om man förlorat någon eller några nära och kära.
Ni som har det förstår säkert vad jag menar.

Kommer aldrig att glömma morgonen det hände, jag kom ner och gick in i köket där mamma och pappa brukar sitta och äta frukost med min syster. 
Men det va bara lillasyster som satt där och ritade... pappa satt framför tvn och så chockad ut.
Jag gick dit och frågade vad som hänt.
Då jag såg bilderna på nyheterna förstod jag att det var något fruktansvärt som hänt, men inte förrän pappa helt maniskt började ringa våra vänner utan framgång förstod jag HUR illa det faktiskt kunde vara.
Jag smsade några vänner och va lättad när jag fick svar.
Men Lennart pappas bästa vän svarade inte... Han brukade alltid ha mobilen på, han har ett sånt jobb där han behöver kunna bli nådd.
Vi talade med hans sekriterare som inte heller hör något än.
Efter någon dag återfann man hans yngsta dotter och min barndomsvän. Hon var illa däran efter att spolats med vågen ett par kilometer.

Storasyster bara något år äldre än mig, Pappas bästa vän, hans fru och hela hans brors familj förblev saknade.
Hoppet från oss anhöriga här hemma slocknade aldrig.
Pappa läste omkomna och hittade listor flera gånger om dagen både på nätet och text tv.

Så en dag fick vi beskedet, man hade identifierat resen av min barndomsväns familj och hennes kusiner. Alla hade mist sitt liv den morgonen.
Dagarna gick och ännu en familj i vår närhet identifierades omkomna. Mor far och två små barn som dagarna innan resan lekt med min syster.

Pappa och Lennart hade pratat om en middag när de kom hem efter paradis semestern, med de kom aldrig hem.

Jag minns en sommar i Luleå när de skulle lära mig åka vattenskidor båda systrarna var super duktiga och jag kom inte ens upp o gjorde jag de ramlade jag direkt *skratt*
Jag minns hur vi bastade, smällde mygg som gjorde oss galna och grillade den kvällen.

Jag träffade min barndomsvän nu ett par månader efter händelsen, hon är helt ensam nu. Hon fick helt sönder skrapad sätta sig på ett flygplan och resa hem till vardagen med krav och skola helt utan sin familj och närmaste släkt, finns det något mer grymt ett barn kan råka ut för?
Att hon nu i våras glad tog studenten gör mig imponerad.
Jag tänkte på henne när jag sprang ut, tänk att inte ha sin familj där med blommor och plakat.

Hon berättade vid vårat möte att hon stått på stranden med sin ena kusin som precis berättade om en kille hon va så kär i. Men hon hann aldrig berätta klart historein eller vem han var innan vågen kom den morgonen.

Det gör mig så arg att veta att någon där ute ka ha kännt till att vid ett sånt utbrott i havet kan en tsunami komma! och den här personen varnade inte!

Pappa sa en gång att Lennart säkert gick ut i vattnet när det sjönk undan för att se närmare vad som hände, för sådan var han. En äventyrare. Nyfiken på livet.

Ni kommer alltid att finnas i våra hjärtan och det som hände den morgonen kommer aldrig att glömmas bort.

Love


Kommentarer
Postat av: Emma

Hej jenny! Shit. Blev verkligen berörd av ditt inlägg. Fy så hemskt. Det finns inte ord för vad hemskt jag tycker det var. Hade också folk jag känner där nere när det hände. Men de var på rätt plats vid rätt tidpunkt den dagen så de klarade sig... men fy. för att återgå till något annat så tycker jag att det va synd att det inte blev nåt bastande häromkvällen, mitt öga e friskt nu :);) så förhoppningsvis blir det väl kanske nån ny kväll snart! Annars får vi ta en ordentlig utgång du jag å kajsa tycker jag! Yeah! hörde om er kommande roadtrip, fasen va kul! Ha det bäst! puss emma

2007-01-11 @ 22:54:07
Postat av: Jen.

=) skönt att höra att de slapp va på fel ställe.

Får basta nästa vecka då!
Nästa helg tänkte vi ta en ordentlig utgång med några av mina nyfunna vävver från model challenge. Så hoppas du hänger med då!
Har du inget för dig ikväll så får du slå en pling, är lite värmning på hyllan på cafét med free drinks och trevligt folk!
Tror de blir utgång en liten stund, skickar ett sms i så fall och kanske kan du gå med! =)

2007-01-12 @ 19:23:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback